Szybkie postępy technologiczne wywarły ogromny wpływ na rozwój branży turystycznej. Obecnie goście hotelowi mogą mieć inne potrzeby dotyczące wypoczynku w hotelu niż goście z XVIII wieku, ale podstawowe zasady zakwaterowania i branży hotelarskiej pozostają takie same.

W miarę postępu i rozwoju, przede wszystkim techniki, czy informatyki, wzrosły również wymagania odnośnie zarządzania hotelem – obecnie konieczna do prowadzenia takiego biznesu jest obszerna wiedza, długa praktyka (głównie w pracy z klientem, który w tej branży jest najlepszym i zarazem najważniejszym wskaźnikiem jakości usług) i umiejętności. Wiedza na temat zarządzania przedsiębiorstwem, marketingu internetowego i wiele więcej jest niezbędna do prowadzenia udanego ośrodka.

Nikt nie może być ekspertem we wszystkich dziedzinach i dobrze jest, prowadząc hotel, przekazać część obowiązków firmie zewnętrznej. Jak zawsze, niezwykle ważne jest, aby wybrać odpowiednich partnerów. Branża hotelarska doszła do momentu, w którym opinie online są często decydującym czynnikiem przy rezerwacji zakwaterowania. Profesjonalne zarządzanie recenzjami jest niezbędne, jeśli nie chcesz pozostać w tyle w konkurencji z innymi hotelami i biurami podróży online.

Obiekty noclegowe nie są już postrzegane wyłącznie jako „zakwaterowanie dla podróżnych”. Współcześni architekci, projektanci, programiści, inżynierowie, menedżerowie skupiają swoje wysiłki na możliwe maksymalnym dopasowaniu i trafieniu w gusta potencjalnych gości. Specjaliści zajmujący się branżą hotelową nieustannie analizują nowe trendy, definiują lepsze kryteria i prezentują nowoczesne standardy w celu poprawy jakości czasu spędzanego w hotelach.

Biorąc pod uwagę rozrost branży hotelarskiej i szybkie postępy w tej dziedzinie, trudno się dziwić, że (w szczególności) małe hotele mają trudności ze sprostaniem ogromnym wymaganiom dotyczącym cyfrowych aspektów branży hotelarsko-gastronomicznej. Możliwości w nowoczesnym przemyśle hotelarskim są naprawdę ogromne i wystarczy mieć dobry pomysł na zarządzanie, aby osiągnąć sukces. Digitalizacja i akademickość branży hotelarskiej stwarza możliwość odróżnienia się od konkurencji dzięki wykorzystaniu nowych technologii oraz wiedzy o zarządzaniu hotelem.