Rozwój technologiczny, gospodarczy i społeczny w XIX i XX wieku doprowadził do ogromnych zmian w branży hotelarskiej. Podróżowanie nie było już zarezerwowane tylko dla uprzywilejowanych warstw wyższych. Wynalezienie pociągów i samochodów, a także świadczenia socjalne, takie jak dotacje na wakacje czy skrócone godziny pracy, umożliwiły przeciętnemu użytkownikowi podróżowanie.
Druga połowa XX wieku przyniosła ogromny wzrost gospodarczy w krajach uprzemysłowionych, co doprowadziło do zwiększenia podróżowania wśród większej liczby ludności. Nie tylko nowo nabyte bogactwo wspierało zwiększoną częstotliwość podróży, ale również eksplozja demograficzna, urbanizacja i zmiany demograficzne przyczyniły się do wzrostu zainteresowania podróżowaniem oraz rozwojem branży turystycznej i hotelarskiej. W wyniku tego zwiększonego popytu na całym świecie otwartych zostało wiele pensjonatów, hosteli, moteli lub międzynarodowych sieci hotelarskich, które trafiły do różnych grup i rodzajów podróżników, w różnych kategoriach cenowych. W samych Stanach Zjednoczonych w latach 1939-1960 wybudowano 35 000 moteli.
Ekspansja międzynarodowych podróży lotniczych jeszcze bardziej wzmocniła branżę hotelarską i turystyczną. Koszt biletów lotniczych spadał od lat 70., a od czasów tak zwanych „tanich linii lotniczych” podróżowanie po całym świecie stało się bardziej przystępne.
W porównaniu do innych branży, branża turystyczna szybko wykorzystała rozwój Internetu i oferuje proste i niedrogie opcje podróży. Klienci mogą teraz rezerwować, porównywać i przeglądać hotele, loty i wynajem samochodów w zaciszu swoich domów.